Dwa i pół słowa na sekundę

Dwa i pół słowa na sekundę

Dwa i pół słowa na sekundę
autorem artykułu jest Beata Grantt

Według badań średnie tempo wypowiadania słów to 2,5 słowa na sekundę, czyli 150 na minutę, ale najlepsi mówcy robią to szybciej. Kennedy potrafił przemawiać z prędkością 400 słów na minutę.

F.J. Strauss, byÅ‚y niemiecki minister obrony, powiedziaÅ‚ kiedyÅ›: „Należy mówić prosto, a myÅ›leć skomplikowanie”. JeÅ›li uda Ci siÄ™ o tym pamiÄ™tać podczas prowadzenia rozmów, szczególnie sÅ‚użbowych, bÄ™dziesz miaÅ‚ pewność, że zostaniesz dobrze zrozumiany.

Spotkania, rozmowy biznesowe czy kwalifikacyjne w sprawie pracy to dialog, nie zaś monolog jednej ze stron. Od Ciebie w dużej mierze zależy, w jaki sposób będzie przebiegał. Według różnych badań, w komunikowaniu się ponad połowę znaczenia przypisuje się sygnałom niewerbalnym, nieznacznie mniej zależy od tonu, tempa i rytmu wypowiedzi, natomiast to, jakich słów używasz, stanowi zaledwie kilka procent procesu porozumiewania się. Będziesz skuteczny, jeśli nauczysz się stosować i łączyć wszystkie te elementy.

Obniż głos

Na to, jak mówisz, ma wpływ nie tylko dykcja, siła, barwa i modulacja głosu, ale i tempo wypowiadanych słów. Niżej ustawionych głosów słucha się z przyjemnością, a osoby mówiące w ten sposób postrzegane są jako kompetentne. To bardzo ważne w kontaktach biznesowych, od których zależy podjęcie decyzji o współpracy bądź zakupie. Staraj się mówić spokojnym, niższym głosem. Adrenalina sprawia, że w stanie zdenerwowania ton głosu wznosi się, nierzadko aż do nieprzyjemnego dla ucha, piskliwego brzmienia. Ty możesz tego nie zauważyć, ale zapewniam Cię, że Twój rozmówca - tak. Jeśli masz skłonność do mówienia cicho, postaraj się także wzmocnić siłę swojego głosu, dzięki czemu pozyskasz wizerunek osoby pewnej siebie.

Oddychaj

Podczas wypowiedzi rób krótkie przerwy i staraj siÄ™ spokojnie oddychać. Brak oddechu spowoduje, że dotrze do mózgu zbyt maÅ‚o tlenu, zmniejszy TwojÄ… koncentracjÄ™ i spotÄ™guje zdenerwowanie. Åšwiadome, głębokie oddychanie “do brzucha” rozÅ‚adowuje stres poprzez zmniejszenie tempa oddechu i tÄ™tna. Ten sposób nabierania powietrza wpÅ‚ywa pozytywnie na sposób mówienia i pozwala zwiÄ™kszać siłę gÅ‚osu. Ma to szczególne znaczenie podczas publicznych wystÄ…pieÅ„, ale pomaga również w trudnych rozmowach.

Polub ciszÄ™

Nie bój siÄ™ ciszy - krótkie przerwy sÄ… Twoim sprzymierzeÅ„cem, ponieważ pozwalajÄ… przez moment zastanowić siÄ™ nad kolejnym zdaniem, przyciÄ…gajÄ… uwagÄ™ sÅ‚uchajÄ…cego, który z zainteresowaniem czeka na to, co powiesz oraz powodujÄ…, że sprawiasz wrażenie osoby, która wie, co mówi i nie wypowiada od razu wszystkiego, co jej Å›lina na jÄ™zyk przyniesie. Przerwa jest jakby postawieniem kropki nad “i”. PamiÄ™taj jednak, aby nie robić zbyt dÅ‚ugich pauz, bo możesz wydać siÄ™ osobÄ… flegmatycznÄ… i odnieść odwrotny skutek do zamierzonego.

Kontroluj mimikÄ™

SÅ‚owa połącz z miÅ‚ym, lekko uÅ›miechniÄ™tym wyrazem twarzy. Każda wypowiedź, nawet krytyczna, zÅ‚agodzona uÅ›miechem, jest Å‚atwiejsza w odbiorze. JeÅ›li temat rozmowy nie sprzyja uÅ›miechaniu siÄ™ zadbaj o to, aby caÅ‚a Twoja twarz miaÅ‚a pogodny wyraz i stwarzaÅ‚a miÅ‚e wrażenie. Ważna jest nie tylko dbaÅ‚ość o to, by nie opadaÅ‚y Ci kÄ…ciki ust, ale też wyraz Twoich oczu. Nieraz pewnie spotkaÅ‚eÅ› siÄ™ z okreÅ›leniem, że ktoÅ› ma „Å›miejÄ…ce siÄ™ oczy”. Z takimi osobami, niezależnie od sytuacji i tematu rozmowy, przebywa siÄ™ chÄ™tniej.

Czym jest aktywne słuchanie?

Jeśli chcesz być wysłuchanym do końca i dobrze zrozumianym, w czasie rozmowy dostosuj tempo wypowiedzi, ton oraz to, co mówisz, do partnera w rozmowie. Aby to zrobić, naucz się słuchać. I to nie ot, tak sobie, od niechcenia, ale słuchać AKTYWNIE. Co to oznacza? To baczna obserwacja rozmówcy oraz próba zrozumienia wszystkiego, co mówi, połączona z zadawaniem pytań, potakiwaniem, wyrażaniem poparcia dla jego słów lub umiejętnym wypowiadaniem własnej opinii.

Aktywne słuchanie to również analizowanie tego, co usłyszałeś, abyś nie zrozumiał czegoś źle lub przeoczył ważne informacje.

Bądź czujny i uważaj na:

-przemilczenia (np. powiedziano Ci, ze firma podpisuje umowę na okres próbny, ale zapomniano dodać, że umowę z Tobą podpisze firma pośrednicząca)

-niejasne, niedokÅ‚adne sformuÅ‚owania (np. jeÅ›li w czasie rozmowy w sprawie pracy szef dziaÅ‚u personalnego mówi: „Mamy Å›wietny system premiowy. Premie wypÅ‚acane sÄ… trzy razy do roku.” Nie oznacza to jeszcze, że Ty na pewno dostaniesz dodatkowy zastrzyk gotówki. Dopytaj, jakie warunki trzeba speÅ‚niać, aby zostać tym szczęśliwcem. W niektórych firmach na poczÄ…tku nie wystarczÄ… Å›wietne wyniki sprzedaży, zaÅ› premia przysÅ‚uguje pracownikom dopiero po przepracowaniu wielu miesiÄ™cy.)

-wymijajÄ…ce odpowiedzi na Twoje pytania (na pytanie o godziny pracy sÅ‚yszysz: “Mamy standardowe godziny pracy, jak wiÄ™kszość firm w naszym kraju”)

Reaguj na gesty
Obserwuj język ciała swój, ale i tego, z kim rozmawiasz.

- Jeśli w trakcie tego, co mówisz, osoba ta odchyli się wyraźnie do tyłu, najprawdopodobniej znużyłeś ją i przestała Cię słuchać. Zareaguj odwrotnym gestem - pochyl się nieznacznie do przodu i albo zrób pauzę, albo zmień ton lub głośność swojej wypowiedzi.

- Jeśli założy skrzyżowane ręce na klatce piersiowej, to albo nie podoba jej się to, co mówisz, albo nie czuje się przy Tobie komfortowo.
Zareaguj, mówiąc to, co mówisz, w inny sposób - inaczej dobierając słowa, albo zapytaj, czy wyrażasz się jasno.

Zmień formę wypowiedzi

Sposób mówienia to podstawa, bo jest jednym z pierwszych sygnałów, docierających do rozmówcy. Jeśli już nauczysz się nad nim panować, będziesz mógł skoncentrować się nad tym, CO powiedzieć. Pamiętaj jednak, że i tu najważniejsza jest forma, w jakiej podasz informację czy opinię.

Zamiast: Źle mnie pan zrozumiał!
Powiedz: Być może wyraziłem się niejasno, dlatego postaram się powiedzieć to inaczej.

Widzisz różnicę? Powiedziałeś to samo, ale w zupełnie inny sposób. W pierwszym zdaniu osoba, z którą rozmawiasz, może poczuć się obwiniana za niezrozumienie Twoich słów, w drugim zdaniu bierzesz odpowiedzialność na siebie i starasz się to szybko naprawić, dzięki czemu Twój partner czuje się komfortowo.

Zamiast: To całkowita bzdura!
Powiedz: OczywiÅ›cie, tak też można postrzegać tÄ™ sprawÄ™, ja jednak uważam, że…

Przy pierwszym twierdzeniu możesz sprawić wrażenie osoby gwałtownej, zbyt ostro wyrażającej swoje opinie i przez to mało dyplomatycznej.
Stosując drugi sposób wyrażania prezentujesz się jako człowiek szanujący zdanie innych, a jednocześnie nie rezygnujący z własnego, co wzbudza szacunek i uznanie.

Kiedy odbijać piłkę?

W rozmowie nie odbijaj piłki. Na zadane pytanie nie odpowiadaj:
-A co pan o tym sÄ…dzi?
Jeśli ktoś zadał ci pytanie, oczekuje na nie odpowiedzi, nie kolejnego pytania. W przeciwnym wypadku może pomyśleć, że czegoś unikasz lub próbujesz nim manipulować.

Są jednak momenty, gdy ta metoda jest pomocna, a nawet wskazana. Dotyczy to sytuacji, gdy ktoś zada ci niedyskretne lub agresywne pytanie, natomiast Ty uznasz, że nie chcesz lub nie musisz na nie odpowiadać. Dobrym przykładem jest pytanie o Twoje poglądy polityczne na rozmowie w sprawie pracy. Wtedy możesz zapytać:
- Jaki to pytanie ma związek z pracą, jaką mam wykonywać?
lub:
- Dlaczego pan pyta?
albo jeszcze inaczej:
- Proszę wybaczyć, ale odpowiedź na to pytanie zachowam dla siebie.

Praktyka czyni mistrza

Umiejętność właściwego, mądrego prowadzenia konwersacji to sztuka, której tak, jak wielu innych rzeczy, można się nauczyć. Wymaga jednak ćwiczeń. Praktyka czyni mistrza, więc przed ważnym spotkaniem koniecznie przygotuj różne wersje potencjalnych odpowiedzi, poćwicz swoją postawę, mimikę, sposób mówienia. Pamiętaj, że tym, czym dla trenowania języka ciała jest lustro, tym dla ćwiczenia tego, jak mówisz, jest dyktafon.

Przypomnij sobie, jak wiele razy zaskakiwał Cię Twój własny głos, odsłuchiwany np. z nagrania w poczcie głosowej? Zupełnie inaczej słyszymy siebie w głowie bezpośrednio w trakcie mówienia, a jeszcze inaczej, gdy odsłuchujemy nagranie w terminie późniejszym.
Jeśli nie masz dyktafonu, poproś kogoś bliskiego, aby Cię wysłuchał i pomógł w ćwiczeniach. Możesz też skorzystać z mojej bezpłatnej pomocy w tym zakresie na www.eprof.pl (porady eksperta).

Ważne, abyś pamiętał, że przekonują nie argumenty, lecz ludzie. Zdobędziesz kontrakt, podpiszesz umowę o pracę, zdobędziesz przyjaciół, jeśli spodobasz się, jako osoba w całości. Dlatego tak istotna jest umiejętność panowania nad wieloma elementami sprawnego komunikowania się, co jest prostą drogą do sukcesu.


--
Beata Grantt jest doświadczonym ekspertem w dziedzinie języka ciała, kreowania wizerunku, komunikacji. Założycielka serwisu internetowego www.eprof.pl , prowadzi blog ekspercki IMAGE: www.granttmarketing.blogspot.com

Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Działalność marketingowa firmy produkującej styropian
Urlop wypoczynkowy pracowników tymczasowych
Hale stalowe
Przyjemne z pożytecznym
Siła rodzinnego biznesu